Angst overwinnen

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Laten we eerst duidelijk stellen dat angst op zichzelf een heel belangrijke functie heeft. Het beschermt ons en helpt ons onszelf voor te bereiden op spannende situaties. Niet alle angst is dus iets om “weg te werken”. Maar sommige angsten zitten ons in de weg of zijn niet realistisch. Dan is het belangrijk om deze angst te overwinnen.

Inhoudsopgave

Wanneer moet ik mijn angst overwinnen?

Iedereen is wel ergens bang voor, zelfs de mensen die zeggen dat ze nooit bang zijn, zijn vroeg of laat toch voorzichtig. Je wilt uiteindelijk voorkomen dat jou iets overkomt, of dat een ander iets overkomt. Een overlevingsreactie.

Maar sommige dingen zijn realistischer dan andere dingen. Hoogtevrees is een hele gezonde angst bijvoorbeeld, het is ook realistisch. Maar wanneer je op grote hoogten moet werken is het ineens een stuk minder realistisch.

Dan zul je de angst moeten overwinnen.

En ook wanneer je een hoog gebouw gaat bezoeken en veilig achter glas of een stevige reling staat. Er kan je niets gebeuren en dan is het dus niet realistisch bang te zijn dat je dood gaat vallen.

Gezonde angsten

Sommige angsten zijn er dus om je te beschermen.. Je gaat niet los op de reling van een hoge brug lopen. Of midden op de snelweg. Angst weerhoud je dan op een gezonde manier. In je jeugd ontwikkel je de meesten van deze angsten. Je leert van je ouders dat bepaalde dingen gevaarlijk zijn.

Maar ook wanneer je je hand brand aan iets wat heet is, dan leer je angst te hebben voor die hitte. Als je met de auto onverwacht in een slip terecht komt, daarna rijd je ook ( in ieder geval een tijdje) een stukje rustiger.

Dit is natuurlijk een heel begrijpelijke, normale en gezonde reactie van je lichaam.

Ongezonde angsten

Maar op deze manier leer je dus ook bang te zijn voor dingen die misschien voor jou helemaal niet zo gevaarlijk zijn. Uit liefde en bescherming leren je ouders hoe je je “veilig gedraagt”. “Klim niet in die boom, vreemde mensen zijn gevaarlijk, als je gaat zwemmen kun je verdrinken. Dit zijn het soort dingen die je op latere leeftijd behoorlijk in de weg kunnen gaan zitten.

deze ongezonde angsten zijn dus zoals je misschien wel begrijpt gebaseerd op een onrealistisch scenario. Waarbij het scenario dat de angst veroorzaakt niet een logisch gevolg is van de actie die je daar aan koppelt.

Angst overwinnen door te relativeren

Je verdrinkt niet als je zwemt, dan zwem je namelijk. Verdrinken is een gevolg van een hoop andere dingen, maar niet als je dus zwemt. Als je leert zwemmen en in leert schatten wanneer je veilig kunt zwemmen verdrink je niet als je zwemt. Dan is zwemmen zelfs best leuk.

Sommige vreemde mensen zijn gevaarlijk. Maar met goed ontwikkelde sociale vaardigheden kun je goed leren de gevaarlijke mensen te vermijden. Zo zul je merken dat de meeste mensen helemaal niet gevaarlijk zijn en zelfs best belangrijk kunnen zijn.

De ontwikkelde angst

Sommige angsten beginnen heel realistisch en klein. Zo heb ik als (klein) kind eens een heel klein stukje glas in mijn vinger gekregen wat er later uitgegroeid is. Later heb ik toen ook nog eens een hele diepe snee in mijn vinger opgelopen door een gebroken ruit.

Deze twee ervaringen gecombineerd maakten dat ik bang werd van gebroken glas. Als kind is dat natuurlijk helemaal niet erg. Maar in plaats van er overheen te groeien werden mijn ideeën hierover steeds heftiger.

Ik ging het op andere mensen en dieren betrekken. Dit ging zo ver door dat ik zelfs een paniekaanval kon krijgen bij het geluid van brekend glas.

Deze angst had zich dus van gezonde angst ontwikkeld naar extreem en onrealistisch. Terwijl ik mijzelf intussen maar bleef straffen voor deze angst. Want ik wist heel goed dat het niet realistisch was.

Wat ik deed om deze angst te overwinnen

angst overwinnen

Ik wilde deze angst heel graag overwinnen. En besloot glas in lood te restaureren en hiervoor een gebroken ruitje in een raam te vervangen.

In eerste instantie heb ik alles goed voorbereid, stofzuiger naast me, bril op, goed opgeruimde werkplek enzovoorts. Heel rustig en helemaal op mijn eigen tempo ben ik er aan begonnen.

Terwijl ik bezig was durfde ik steeds meer. Kleine splintertjes die in het rond vlogen en mijn gezicht raakten. Stukjes glas uit het frame getrokken met blote handen en steeds alles rustig en kalm opgelost.

Uiteindelijk heb ik er zelfs plezier in gehad. En niet in de minste plaats omdat ik voor mijzelf steeds meer mijn angst voor scherven aan het overwinnen was.

Angst overwinnen in 6 stappen

Wat ik uiteindelijk heb toegepast zijn logische stappen geweest om angst te overwinnen.

Stap 1: Benoem je angst

Erken dat de angst die je hebt niet realistisch is. Dat de gevolgen die jij als eind/doemscenario in je hoofd hebt niet gebaseerd zijn op werkelijkheid. Maar dat het een scenario is dat alleen in jou hoofd bestaat.

Stap 2: Neem de regie

Jij bepaalt in welk tempo en welke “moeilijkheidsgraad” je aangaat. Je bepaalt hoe veel tijd je ermee bezig wilt zijn.

Stap 3: Kom je angst onder ogen

Ga de confrontatie aan. Ervaar voor jezelf dat de gevolgen niet zo erg zijn als dat jij ze in je hoofd hebt gemaakt. Ervaar dat het “gevaar” niet zo is als je je voorstelde.

Stap 4: Verander je gedachtegang

Wanneer je merkt dat het lukt, dat je stappen zet, laat dan ook het doemscenario los. Prijs jezelf voor het overwinnen van je angst. En voel hoe veel makkelijker het gaat ten opzichte van hoe je er eerst over dacht. benoem dat ook voor jezelf.

Stap 5: Ontspan

Je doet het! “you got this!” Je bent de drempel over en kunt gaan loslaten. Dit kun je en je hoeft niet meer bang te zijn. Je hebt tenslotte voor jezelf bewezen dat de angst niet ( meer) nodig is. Dus ontspan en geniet van je overwinning.

Stap 6: Voor de volgende keer

Je weet het nu, je hebt de sleutel gevonden. De volgende keer weet je hoe je het moet aanpakken. Als je, voor je gevoel, jou angst nog niet volledig hebt overwonnen geen probleem! Je weet nu op zijn minst hoe je het aan kunt pakken. Neem de volgende keer met dezelfde voorbereiding op je gemak de volgende stap in de juiste richting.

De laatste stap

Wanneer je nou merkt dat je echt nog steeds blijft vastlopen op een bepaald vlak in jou angst, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand. Dan is het ook tijd voor de laatste stap.

Zoek dan professionele hulp. Iemand die jou echt goed en langdurig kan helpen bij het ontwikkelen van je zelfvertrouwen. Iemand die jou kan helpen te ontspannen en je angsten beter onder ogen te komen.

Nee je hoeft niet meteen in therapie, dit is iets wat je in je eigen tijd kunt doen. Ik heb het over Frank de Moei. Een getalenteerde coach en een man met ten minste 25 jaar ervaring op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en coaching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.