Gebrek aan focus

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Herken je dat? Je bent snel uitgekeken, snel verveeld, hebt last van concentratieproblemen… Een algeheel gebrek aan focus, hoe ga je daar nou het best mee om?

Iedereen zal het wel ergens herkennen. Soms lukt concentreren gewoon even niet of voel je je verveeld en lusteloos. Was je eerst zo enthousiast, maar nu ben je verveeld en vind je alles maar saai. Maar wat moet je nou als het je echt in de weg gaat zitten?

Inhoudsopgave

Mijn eigen gebrek aan focus

Ik ben altijd erg geïnteresseerd naar de reden achter dingen. De afgelopen tijd heb ik me ontzettend laten afleiden door wat externe maar persoonlijke zaken. Ik heb veel tijd en energie in deze website gestoken en was er steeds erg enthousiast mee bezig. Tot iets me opdringerig ging afleiden.

Het werd steeds moeilijker om mijn focus te houden, dat is mij nooit echt vreemd geweest overigens. Toch miste ik ook mijn enthousiasme. Ik vond het weer terug door me hier eens echt goed in te verdiepen. Dit maakte dat mijn gebrek aan focus gelukkig weer voorbij ging.

gebrek aan focus

Dit wil ik heel graag met je delen natuurlijk. En heb me hier dus ook voor jou even goed in verdiept. Ik heb hierover de volgende informatie gevonden.

Het kan namelijk een goede eerste stap zijn om je verveling of gebrek aan concentratie te erkennen voor wat het is. Sommigen gaan het namelijk koste wat het kost uit de weg. Daarmee ga je voorbij aan de reden en kun je er dus ook niets mee, maar dit ontstaat niet voor niets.

Wat voor functie heeft verveling?

Iedereen verveelt zich natuurlijk weleens, heeft weleens last van een gebrek aan focus. Maar hoe je daar mee omgaat bepaalt of het goed of niet goed voor je is. Er zijn ook onderzoeken verricht naar wat verveling is, waardoor het ontstaat en of het dus een functie heeft. (dat heeft het)

Kortdurende verveling

Kortdurende verveling kan namelijk heel goed zijn… een moment van bezinning en zelfreflectie. Even stilstaan bij wat je echt wilt en denkt.

Wat goed is, mits het “op je route” ligt natuurlijk. Daar zou je dan wel alert op moeten zijn.

Dat dus de dingen die je op een moment van kortdurende verveling bedenkt, om te doen tegen je verveling, dingen zijn die niet loodrecht tegenover je doelen staan

Een voorbeeld:

Als je als doel hebt om promotie te maken op je werk en je verveelt je op zondagmiddag.

Dan is het waarschijnlijk geen verstandig idee om met vrienden naar de kroeg te gaan.

Korte analyse:

Je ging naar de kroeg en hebt nu moeite om een goede indruk te maken en je doel te bereiken. Want e kon je verveling niet accepteren voor wat het was en zocht naar een manier om jezelf af te leiden. Je hebt jezelf een moment van zelfreflectie ontzegd door afleiding te zoeken. En nu is je doel ook nog verder weg.

In plaats van te doen wat voor jou belangrijk is, heb je iets gedaan om te ontwijken wat er nodig was om daarachter te komen.

Tips bij kort durende verveling

  • Ga wat (liefst) saaie klusjes doen in huis. Klusjes waarbij je rustig je gedachten de vrije loop kunt laten gaan. Dingetjes die toch nog moeten, de afwas of stofzuigen, was vouwen. Hierdoor geef je jezelf een kans tot zelfreflectie terwijl je toch bezig bent en functioneel zelfs.
  • Meditatie. Je kunt tijdens een meditatie heel goed de confrontatie aangaan met de onrust die verveling bij je veroorzaakt. Wanneer je deze confrontatie tijdens een meditatie aangaat kun je dit veel beter plaatsen. Hierdoor is “verveling” geen straf meer.
  • Maak lijstjes. Het is natuurlijk bekend dat lijstjes maken ook heel goed werkt als uitstel bezigheid en wees jezelf daar dan ook van bewust. Maar een lijst maken kan je heel goed helpen om de onrust, die verveling met zich mee kan brengen, te kalmeren. Hiermee zet je letterlijk je gedachten op een rijtje.
  • Ga volledig op in de verveling, ga jezelf niet afleiden met social media, netflix, games en wat al niet meer. Maar laat het je als het ware gewoon overspoelen. Dit is trouwens een van de efficiëntere manieren om tot je kern te komen. Dit kan echter behoorlijk confronterend zijn. En dan is er werk aan de winkel. Maar je hebt wel weer meteen iets om te doen als je je verveelt 😉

Langdurend gebrek aan focus

Dan is er nog zoiets als steeds snel uitgekeken zijn op dingen, afleiding zoeken, uitstelgedrag en gebrek aan concentratie. Ik ken het bij mijzelf als een langdurend gebrek aan focus

De dingen in je omgeving vervelen gewoon heel snel en er is altijd wel iets leukers te doen.

  • Beperk je opties, je afleidingen. Als je één echte keus hebt is het simpel. Hoe meer keuzes je ter beschikking hebt hoe lastiger het wordt om je focus ergens bij te houden.

Een voorbeeld:

Je bent met iets bezig maar je moet eigenlijk naar het toilet. Steeds is er van alles wat eerst moet en kan.

Tot het moment dat zich de noodzaak aandient dat je geen andere keuze meer hebt dan naar het toilet gaan.

De noodzaak

Zie ook de noodzaak in van de doelen die jij jezelf stelt.

Daarmee maak je voor jezelf de keuze een stuk eenvoudiger en het aantal keuzen een stuk beperkter. Focus wordt een stuk makkelijker als de keuze beperkt is.

  • Zeg vaker “nee”

nee zeggen tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf”

Nee zeggen kun je trainen. Zeg vaker nee tegen de afleiding, dat is lastig om meteen mee te beginnen.

Begin eens in de supermarkt. Zeg eens nee tegen ongezond eten. En zeg ook nee tegen impulsieve maar onverstandige keuzen en zeg dus nee tegen afleiding en gebrek aan focus.

Maar zeg ja tegen je doelen en zeg ja tegen wat echt goed is voor jou!

  • Help jezelf ook in huis (bij thuiswerk) beter te focussen

Zet bijvoorbeeld je telefoon op stil of vliegtuigstand. Er zijn ook verschillende apps die je kunnen helpen bij je focus. Zoals apps met achtergrondgeluiden die helpen bij concentratie, of apps die je bijvoorbeeld belonen voor het niet op je telefoon kijken.

Maak ook voor jezelf een afleidingsvrije zone in huis. Zoals een plek waar je alleen het werk hebt wat je te doen hebt en verder niets.

  • Plan!

En “Last but not least” maak een goede en duidelijke planning voor jezelf. Geef jezelf deadlines. En neem jezelf hierin ook serieus.

Zet bijvoorbeeld een timer voor jezelf en werk zonder op je telefoon te kijken een uur onafgebroken aan iets. Zorg ook dat je tussendoor niet gestoord kunt worden.

Dit kun je uitbreiden over heel de dag en vervolgens over heel de week, maand enzovoorts. Afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken en de prioriteiten die je voor jezelf hebt gesteld.

Feedback op “gebrek aan focus”

Heb jij nou echt iets gehad aan deze tips of heb je misschien een goede aanvulling. Laat het dan weten. Ik leer heel graag nieuwe dingen en ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.