Gezond eten en geluk

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Jezelf gelukkig eten. Ik hoor het je al denken “ja daag! En dan veel te dik worden zeker?” Maar zo bedoel ik dat natuurlijk niet. Waar ik op doel is dat je door gezond te gaan eten, je jezelf letterlijk gelukkig kunt eten. Gegeven dat je het niet overdrijft want ook hier is balans erg belangrijk. Eet gezond en houd het dus gezond.

Inhoudsopgave

Wat is gezond eten nou?

Veel mensen denken bij gezond eten aan glutenvrij, biologisch, suikervrij, natrium arm enzovoorts. Kortom aan saai, flauw en soms ronduit vies eten. Nu valt er over smaak natuurlijk niet te twisten. Maar ik weet zeker dat iedereen wel dingen lekker vind die gezonder zijn dan chips of snoep.

Voor iedereen bestaat wel een gezonder alternatief voor een wellicht ongezond voedingspatroon. En al het voorgenoemde is niet per definitie voor iedereen een gezondere keuze.

Variatie

Ik ben geen diëtist of arts, maar met gezond verstand kun je een heel eind komen. Daarbij ben ik van heel jong af aan altijd buitengewoon geïnteresseerd geweest in eten en voeding. En een van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb is dat variatie ontzettend belangrijk is.

Natuurlijk heeft iedereen een voorkeur en sommige dingen kun je natuurlijk echt heel vies vinden. Of je kunt allergisch zijn voor bepaalde dingen. Maar met de grote voedselgroepen, de schijf van vijf zogezegd, kun je ontzettend veel variatie creëren.

Nu is inmiddels bekend dat de schijf van vijf ook wat achterhaald is. Maar het idee erachter, dat dus variatie van groot belang is, is nog heel actueel. Eet dus een zo groot mogelijke variatie aan voedingsstoffen.

Fruitkraam op de markt

Gezond of ongezond?

Dat te veel suiker en vet en zout niet gezond voor je is, is denk ik ook geen geheim meer. Maar het zijn wél allemaal voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Maar ga er dan dus wel verantwoordelijk mee om. En te veel van wat dan ook is niet gezond voor je.

Geraffineerde suikers (suikers die ergens uit gehaald zijn en ergens anders in gestopt kunnen worden) zijn bijvoorbeeld een heel stuk minder goed voor je dan bijvoorbeeld de suikers in dadels, of appels. Verzadigd vet (vaak in vlees en zuivel) is veel ongezonder voor je dan on-verzadigd vet. (veel in vis en noten) En zout zit tegenwoordig in zo ontzettend veel voedingsmiddelen toegevoegd, dat het extra zout dat je zelf toevoegt al snel te veel is.

Goed, nu is het niet alleen het minderen van suiker, vet en zout in je dieet dat maakt dat je je gelukkiger gaat voelen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je je er in het begin zelfs ongelukkiger door zou kunnen voelen. Maar een belangrijke goede eetgewoonte die je echt gelukkiger maakt is voldoende vezels eten. Zoals in fruit en groenten.

Het gebeurt in je buik

Nu is het algemeen geldende voedingsadvies “twee ons groenten en twee stuks fruit” Maar in werkelijkheid mag dat echt wel wat meer zijn. Zie het als het minimale. En waarom is dat nu zo belangrijk? Nou, vanwege dus die vezels, die zorgen namelijk voor een goede darmflora.

Het eten van veel vezelrijke voeding is voor je darmen heel gezond. En als je darmen gezond zijn kun je alle vitaminen en mineralen en “blij-stofjes” goed opnemen uit je voeding. Dit maakt dat je met een gezonde darmflora gelukkiger zult zijn.

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat niemand gelukkig wordt van buikpijn of een opgeblazen gevoel.

Maar wat zijn dan die “blij-stofjes”? Dat zijn in wezen allerlei chemische stofjes die van nature in voedingsmiddelen voorkomen. Die stofjes die invloed hebben op de neurologische processen in onze hersenen. Stofjes die er in de hersenen voor zorgen dat je meer dopamine gaat aanmaken bijvoorbeeld.

Chocolade!

Gezond eten en geluk

Chocolade is hiervan een heel goed en bekend voorbeeld. In cacao zitten bijvoorbeeld een hoop werkzame stoffen die je euforisch kunnen laten voelen. Maar ook stoffen die je wakkerder maken en meer geconcentreerd. Tenslotte zit er in cacao ook nog magnesium dat meehelpt in de productie van serotonine. Een echte stemmingsverbeteraar.

Nu weten heel veel mensen al van de positieve invloed van chocolade op de stemming. Maar op deze manier zijn er nog veel meer voedingsmiddelen die eenzelfde soort werking hebben op je stemming. Maar waar veel minder mensen van weten. Vaak gaat het wel om de gezondere voedingsmiddelen. En dan dus lekker gevarieerd.

Gelukkig eten

Een aantal voedingsmiddelen bijvoorbeeld waarvan je alleen al door de inhoudsstoffen gelukkiger kunt worden zijn:

gezond
  • Eieren- kalmeert de zenuwen ( de stoffen in de dooier verbeteren het geheugen)
  • Kaas- maakt opgewekt en maakt je hersenen actiever
  • Melk- ontspant
  • Kip- goed tegen stress en het heeft een positieve invloed op  het zelfbewustzijn
  • Lam- maakt moediger en zelfbewuster
  • Vis- zorgt voor tevredenheid, geluk en liefde
  • Zeevruchten- maakt je hersenen productiever
  • Anijs- ontspant
  • Chili en peper- zorgt voor een geluksgevoel en meer levenslust
  • Venkel- maakt mensen vrolijker

Dit zijn ook allemaal goede en gezonde voedingsmiddelen natuurlijk. Let er ook tijdens het boodschappen doen goed op dat de voeding die je koopt grotendeels eerlijk en echt is. Daarmee wil ik zeggen niet samengesteld met allerlei smaakmakers en conserveringsmiddelen. Maar het liefst zo puur mogelijk. Verse groenten, vers vlees enzovoorts.

Een kleine moeite voor jezelf.

Het vergt wel wat extra aandacht natuurlijk. Je moet het tenslotte zelf nog klaarmaken, maar dan weet je in ieder geval wel wat je binnenkrijgt en kun je het dus zo gezond maken als je zelf wilt. Vaak zitten er in voor-geproduceerde producten een heleboel nare stofjes. Zoals conserveringsmiddelen en kleur, geur en smaakstoffen. Allemaal stofjes die geen gezondheidsvoordelen hebben, stoffen die vaak zelfs erg ongezond zijn.

Maar als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, zul je merken dat het hoe langer hoe gemakkelijker gaat. Het is gewoon zoals met alles wel een kwestie van volhouden. Doorzettingsvermogen en niet te makkelijk opgeven. Het is vaak heel makkelijk om weer terug te vallen in oude gewoonten of een echte “craving” voor ongezonde voeding. Maar bedenk je dan goed voor jezelf dat je het verdient om jezelf goed te verzorgen.

Lekker voor jezelf zorgen

club-sandwich lunch

En het is echt lekkerder en smakelijker dan je zou verwachten. Sterker nog, dat snoep, suiker, vet en zout gebeuren wordt steeds minder aantrekkelijk naarmate je gezonder gaat leven. Gezonder en daarmee dan ook gelukkiger. Je voelt dat je actiever wordt en zult merken dat je ook gemakkelijker fysiek actief blijft. Wat natuurlijk ook gezond is.

En je hoeft er niet je sportschoenen voor op te zoeken. Gewoon lekker actief je huishouden doen kan een even goede work-out voor je zijn. Om dan vervolgens een lekkere gezonde (zelfgemaakte) maaltijd te eten in je netjes opgeruimde huis. En vooral een fris glas water erbij bijvoorbeeld, misschien een schijfje citroen erin of wat gember. Dan zorg je dus heel goed voor je lichaam en daarmee voor jezelf. Daar wordt dus je lichaam blij van en daarbij dus jij ook.

Eet echt voedsel

Er zijn een heleboel methoden en dieet-goeroe’s die je online kunt vinden die je hierbij kunnen helpen. Maar laat je niet zomaar alles op de mouw spelden. Gebruik je goede en gezonde verstand en bedenk je goed dat wat de natuur voor ons bestemd heeft precies goed is zoals het uit de natuur komt. Daar hoeft niks aan te veranderen. Eet dus zo veel mogelijk echt voedsel zoals het uit de natuur komt en let op met wat uit fabrieken komt.

Natuurlijk is er nog het onderscheid tussen biologisch en niet biologisch. Dat betekent voor veel mensen alleen een financieel verschil. En iedereen maakt daar natuurlijk zijn of haar eigen overweging in. Het belangrijkste is gewoon dat je begrijpt dat gezonde voeding, vooral goed voor je buik, dus je spijsvertering is. En zodra je dat onder de knie hebt en volhoud ga je vanzelf merken dat je door gezonde voeding echt gelukkiger zult worden.

gezonde maaltijd

Volhouden

Vind je het nou lastig om dit soort dingen voor jezelf echt aan te gaan en vol te houden? Dan kan het zijn dat je eerst aan wat anders moet gaan werken. Zelfvertrouwen en zelfrespect zijn hierin namelijk ook heel belangrijke aspecten.

Iemand die je hier heel goed mee kan helpen is Frank de Moei. Hij heeft een e-cursus ontwikkelt om blijvend zelfvertrouwen op te bouwen. Voor een heel respectabel bedrag kun jij jezelf de rest van je leven een stevig zelfvertrouwen geven.

Iedereen

Ook wanneer je gezond eten al prima onder de knie hebt, kan dit een goede aanvulling voor je zijn. Sterker nog, ongeacht wie je bent en waar je staat in je leven, deze cursus kan iedereen een paar stappen verder helpen.

Dus waar wacht je nog op?! Aarzel niet en geef jezelf de rest van je leven cadeau!

E-Cursus blijvend zelfvertrouwen

De e-cursus “Blijvend zelfvertrouwen”

De e-cursus blijvend zelfvertrouwen door Frank de Moei
Al meer dan 10.000 mensen gingen je voor!

Ja! Ik geef mijzelf dit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.