Herken een dreigende burn-out.

Gemiddelde leestijd: 16 minuten

Steeds vaker hoor je van mensen dat ze in een burn-out zitten of dat ze ervan genezen zijn, maar wanneer ben je nog op tijd om het te voorkomen? In plaats van steeds te laat zijn en dan met de gevolgen ervan te moeten dealen.

Inhoudsopgave

Wat is een burn-out?

Voor de meeste mensen is het begrip “burn-out” geen mysterie meer veel mensen weten wel wat het is en hoe het werkt.

Het verschilt uiteraard wel van persoon tot persoon in welke mate welke symptomen de overhand hebben. Maar wat voor iedere persoon met een burn-out wel geldt is dat het het werken niet meer mogelijk maakt.

Vroege symptomen

Dit kan zijn doordat je slechter slaapt wat een van de voornaamste symptomen is. In de nacht pieker je veel, en maak je je druk over dingen waar je niets aan kunt doen op dat moment.

Hierdoor ben je overdag sneller geïrriteerd en dus prikkelbaar. Dit maakt je onzeker, niet in de laatste plaats omdat je het gevoel hebt dat je de controle verliest over je eigen leven.

Dit maakt je vervolgens onzeker. Onzeker van jezelf, onzeker van je omgeving en je voelt je vertrouwen steeds verder weg ebben.

Je kunt ook de energie voor een hoop dingen simpelweg vaak niet meer opbrengen. Of eenvoudige dingen die je doet of die van je verwacht worden kosten zoveel energie dat dat je weer prikkelbaar maakt.

Je raakt op den duur ook wat onverschillig. Het kan je allemaal steeds minder schelen. Niet omdat het je niet aan je hart gaat, maar gewoon omdat je er de energie niet meer voor kunt opbrengen.

Vicieuze cirkel

touw

Zoals je kunt lezen zijn dit ook allemaal symptomen die elkaar versterken. Het begint wat “onschuldig” met eens een nachtje niet zo lekker doorslapen.

Je bent eens een paar dagen sacherijnig en krijgt het gevoel dat je wat onder de leden begint te krijgen.

Je gedachten trekken haast ongemerkt steeds verder richting het neerslachtige.

Wanneer je dit niet op tijd een halt toe roept, kom je steeds dieper in die cyclus terecht.

Vanaf een bepaald punt bevind je je in een soort momentum wat zich steeds lastiger laat doorbreken. En dan is het slechts een kwestie van tijd tot het lijntje knapt natuurlijk.

Dan knapt je lijntje.. en afhankelijk van hoe hoog je de druk kon laten oplopen voordat dat gebeurde ervaar je de gevolgen.

Dit kan zich uiten in niet te controleren huilbuien, agressieve uitbarstingen maar ook apathie. Je bent gewoonweg niet meer jezelf.

Signaleren

Om een burn-out te voorkomen is het dus een kwestie van tijdig signaleren dat er wat mis aan het gaan is. Kijk, bij een keer een vervelende dag, of een nacht slecht slapen hoef je niet meteen in paniek te raken natuurlijk.

Dat is natuurlijk ook sterk af te raden. Aangezien nare gedachten, zoals die wanneer je paniek hebt, de boel alleen maar versnellen en verergeren.

Dus dat soort dagen mogen er gewoon zijn. Je mag jezelf toestaan best eens een rot dag te hebben. Maar het gaat mis wanneer je elke week een paar rot dagen hebt zonder direct aantoonbare oorzaak. Als je “gewoon” niet lekker in je vel zit voor een paar dagen elke week. Dat is op zichzelf al een heel duidelijk signaal.

Maar ook wanneer er wel een duidelijke oorzaak is, zoals ziekte of ruzie of andere persoonlijke problemen. Ook dan hoeft er niet meteen sprake te zijn van een burn-out natuurlijk.

Maar op het punt dat je daarnaast niet meer regelmatig je ontspanning vind. En wanneer je de dagen en nachten twijfelend en piekerend doorbrengt. Dan is het wel tijd dat je jezelf eens aan gaat kijken in de spiegel.

Een burn-out “fluit je terug”

Wanneer je de eerste signalen begint te krijgen. En je merkt dat je veel van je tijd twijfelend en piekerend doorbrengt. Dan is het zaak dat je die signalen serieus gaat nemen.

Want wanneer je er voor kiest om gewoon op het zelfde tempo door te blijven gaan. Waarschijnlijk in de hoop dat er op magische wijze vanzelf iets in je situatie verandert. Dan zal het je op den duur aan banden gaan leggen.

Je kunt niet meer functioneren en de kleinste keuzen kunnen al een paniek reactie veroorzaken. Je valt te makkelijk uit naar je omgeving en voelt je constant oververmoeid.

Dan wordt je letterlijk terug gefloten. Dan heb je dus op den duur ook geen keuze meer en zul je je moeten laten terugfluiten. Je zult je lijf en geest serieus moeten gaan nemen.

Niet door pijnstillers en door jezelf door je negatieve gedachten onderuit te laten halen.

Neem de rust

Maar hoe dan wel? Want vaak is het zo dat het al een hele stap is om toe te geven dat er echt een serieus probleem is. Zeker wanneer je op dat punt bent aangekomen.

Dus neem je rust. Ga er even tussenuit en bouw die marge in. Alleen dat gaat je niet redden overigens. Dat is ook een belangrijk symptoom van het hebben van een burn-out. Maar je zult wel even die tijd nodig hebben om een nieuwe route voor jezelf te kunnen bepalen.

liggen

De oplossing

Ja, was het maar zo simpel hè. Dat ik hier in mijn blog even de oplossing voor je uitschrijf. En dat jij daar dan mee aan de slag gaat en dat dan alles weer goed komt.

Ik zou willen dat ik dat op die manier voor je kon doen, maar eerlijk is eerlijk, ik denk dat we allemaal wel snappen dat dat zo niet werkt.

Natuurlijk zal ik je tips geven en adviezen. Ik heb hiermee echter zelf ook zodanig veel ervaring dat ik ook heel goed weet dat het vooral vanuit jezelf moet komen.

Mijn burn-out ervaring

Een behoorlijk aantal jaar geleden wist ik van mijzelf al dat ik heel hard onderweg was naar een burn-out. Elke dag ging ik met een paar grammetjes meer lood in mijn schoenen naar mijn werk. Mijn werk… waar ik eerder altijd veel voldoening uit haalde. Maar waar ik na een aantal nare ervaringen steeds meer tegenop zag.

Ik had wel geprobeerd het er met collega’s, vrienden en familie over te hebben. Maar ondanks alle goed bedoelde adviezen voelde ik mij onbegrepen. Daarbij schaamde ik me ook voor mijn plotselinge verlies van motivatie.

Op een dag gebeurde het. Midden in mijn werkzaamheden begon ik oncontroleerbaar te huilen. Dat was verdriet dat ik al weken aan het wegdrukken en wegslikken was geweest. Ik ben naar huis gestuurd.

De dagen daarop volgend kon ik niets dan huilen en toen ik eenmaal wat bekomen was wist ik dat er dingen heel drastisch moesten veranderen. Dat gaf mij een vreemd soort opluchting.

Ik was door mijn lichaam en geest terug gefloten op een manier die voor mij niet meer te ontkennen was. En ik  had geen keus meer dan daarnaar te luisteren en te handelen.

Hulp

bomenrij

Vanuit mijn werk werden wel handreikingen gedaan, maar ik wist dat ik dan weer in hetzelfde schuitje zou belanden. Niet alleen door toedoen van mijn werkgever maar ook in mijn eigen ontwikkeling op dat moment. Dat was geen optie voor me en ik ben uiteindelijk zelf professionele hulp gaan zoeken.

Maar ik kan je vertellen daar ging nogal wat tijd overheen. Ik had het zelf te ver laten oplopen. Daarom moest ik van ver komen om weer terug in staat te zijn de draad (mijn draad) weer op te pakken.

Ik moest tot nieuwe inzichten komen en leren om toch regelmatig een pauze in te lassen. Ik hoef niet meteen op vakantie, maar af en toe even de sleur doorbreken werkt voor mij héél goed. Uiteindelijk ging ik weer aan het werk. Niet alleen in de maatschappij maar ook met mijzelf.

Uiteindelijk ben ik nu op een plek in mijn leven beland waar ik de signalen, die ik toen zo lang genegeerd heb, niet meer negeer. Ik weet wat ik aan mijzelf heb en wat ik kan. En ik weet wat ik  soms moet doen om mijzelf weer op te laden voor een lastige situatie of soms gewoon een nieuwe dag.

Berust je erin

Wanneer je een burn-out hebt is het vooral heel moeilijk om te accepteren dat je ook echt ziek bent. Er is niets wat je actief kunt doen op dat moment wat het beter maakt. De moeite en de stress die dat oplevert kan het alleen maar lastiger maken. Dus dan is het een kwestie van accepteren dat je echt ziek bent en rust moet nemen.

Ik heb in mijn herstelperiode een heel belangrijke les geleerd. En dat is dat je in je leven mag accepteren dat het niet altijd 100% kan of moet zijn.

Normaal

Begrijp dat het niet normaal is om altijd op de volle 100% te functioneren. Sterker nog, een aantal van de meest succesvolle en gelukkige mensen die ik ken tikken de 100% maar weinig aan. Die mensen accepteren dat het ook ruim voldoende is om op 75-80% te zitten. En die accepteren het ook als ze daar soms gewoon even onder duiken.

Kijk, je hoeft niet op halve kracht te functioneren. Maar wees wel mild genoeg om je eigen foutjes te accepteren.

Er is namelijk veel meer, dan die percentages aan werk of moeite, wat bepaalt of jij een goed en fijn mens bent.

Dat is denk ik een van de belangrijkste dingen die ik naast de tips die ik sowieso nog wel ga geven echt wil doorgeven.

Tips om een burn-out te voorkomen

  • Signaleer

    Eerder beschreef ik al de vroege symptomen. Dit zijn eigenlijk de signalen van overspannenheid (een voorloper op de burn-out) Wanneer je merkt dat je overspannen begint te worden of bent is het tijd dat je daarop actie gaat ondernemen.

  • Accepteer

    Accepteer je probleem en begrijp dat, net als ieder ander, ook jij niet perfect kunt en hoeft te zijn. Leer hoe je je lat lager kunt gaan leggen en handel daar ook naar. Dus leg je lat wat lager.

  • Praat

    Praat erover met familie en vrienden en collega’s. Maar ook misschien met bijvoorbeeld je leidinggevende (als je die vertrouwt). Die wil ook zo min mogelijk ziekteverzuim natuurlijk. En die heeft daar in wezen ook een taak in.

  • Zeg “nee”

    Dat is tenslotte ook een antwoord. Door altijd maar iedereen ter wille te zijn kun je gemakkelijk de regie over je leven verliezen. Op den duur worden alle dingen die je doet bepaald door wat anderen van je willen en verwachten. Dus zeg eens wat vaker “nee” en kies voor jezelf. Want uiteindelijk is jou leven jou verantwoordelijkheid dus neem de regie over je eigen leven weer terug.

  • Leef gezond

    Zorg goed voor jezelf. Jou lichaam en geest bedoel ik daarmee. Het is jou eerste verantwoordelijkheid, jou leven en jou lichaam. Wanneer dat in orde is kun je veel beter de verantwoordelijkheden daarbuiten aan. Dus eet gezond en beweeg voldoende, plan je dagen en breng structuur aan. Maar vergeet ook niet ontspanning in te plannen. Vooral wanneer je al begint je overspannen te voelen is dat heel erg belangrijk om het echt in te plannen.

  • Therapie

    Leer door middel van therapie en mindfulness luisteren naar je lichaam en geest. Zo kun je de vroege stresssignalen die jou lichaam afgeeft leren herkennen. En daar kun je dan naar leren handelen. Zo voorkom je verslechtering van je lichamelijke en emotionele staat. Je kunt een bewuste keuze maken dat proces een halt toe te roepen voor het te laat is.

Zelfhulp

Wanneer je nou voor jezelf hebt herkent dat er een probleem aan het ontstaan is. Je merkt dat je twijfelt, je bent moe, prikkelbaar, je slaapt slecht enzovoorts. Maar je hebt nog geen burn-out, dus je zit nog niet helemaal aan banden, thuis op de bank en compleet in de war. Dan is zelfhulp nog een hele goede optie.

E-cursus blijvend zelfvertrouwen

De voorgaande lijst is natuurlijk al heel goed om toe te passen. Maar aangekomen bij jezelf kun je zomaar tot de conclusie komen dat er wellicht toch wat meer nodig is. Dan kun je natuurlijk therapeuten gaan zoeken. En dat kan je behoorlijk in de papieren gaan lopen, al is het alleen maar omdat je maandelijkse zorgkosten omhoog gaan. Maar je zult dan ook je eigen risico waarschijnlijk helemaal kwijtraken.

Dan is een heel goed alternatief de e-cursus blijvend zelfvertrouwen van Frank de Moei. Het is begrijpelijk als je hier wat sceptisch tegenover staat. Maar ik kan je vertellen dat hij echt wel weet waar hij het over heeft. Onthoud alleen wel dat je niet een intensieve therapie kunt afnemen met een e-cursus.

Waar voor je geld?

Het is eenvoudig gezegd gewoon een hele goede manier om op een relatief goedkope wijze toch een vorm van coaching te krijgen. Iets waar je echt wel wat aan kunt hebben en dat voor de rest van je leven.

Deze e-cursus stelt je in staat een gezond en sterk blijvend zelfvertrouwen op te bouwen. Je kunt weer de regie over je eigen leven in de hand nemen. Dat kost je slechts 49 euro. Dat is voor wat je krijgt (er horen ook nog bonusproducten bij) echt wel geld naar waarde. En hiermee voorkom je dat je uiteindelijk echt “full on” in een burn-out terecht komt

Zeg nou zelf, dat wil toch niemand? Geef jezelf dit.

En begin aan de weg naar herstel. Je mag jezelf de rest van je leven cadeau doen. dus doe dat, zet de standaard.

Geef jezelf de rest van je leven cadeau!

E-Cursus blijvend zelfvertrouwen

De e-cursus “Blijvend zelfvertrouwen”

De e-cursus blijvend zelfvertrouwen door Frank de Moei
Al meer dan 10.000 mensen gingen je voor!

Ja! Ik geef mijzelf dit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.