Niets doen, makkelijker dan je denkt.

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

In dit artikel ga ik je handvatten geven waarmee ook jij kunt leren ontspannen. Ontspannen is helemaal niet zo moeilijk namelijk. Je hoeft er namelijk niets voor te doen. Of eigenlijk moet je dus leren niets te doen.

Daar zit voor veel mensen waarschijnlijk ook de moeilijkheid. Veel mensen zijn vergeten hoe ze niets moeten doen. Met social media “moet” je reageren op bepaalde dingen, in een discussie “moet” je opkomen voor jezelf enzovoorts.

En toch is dat vaak niet nodig of belangrijk genoeg. Althans niet belangrijker dan jou persoonlijke rust.

Inhoudsopgave

Leren ontspannen met sport en meditatie

Wanneer je echt heel erg veel spanningen hebt en maar lastig lichamelijk en geestelijk tot rust komt is meditatie een goede optie.

Misschien heb je dit al eens geprobeerd en besloten dat het niets voor je is, je kunt je niet voldoende concentreren of ontspannen voor meditatie. Misschien heb je daar wel helemaal geen tijd voor. Dat hoor ik namelijk vaker en ja, dat is behoorlijk ironisch natuurlijk en ook niet de manier. Maar hoe dan wel?

Meditatie leren door mindfulness te combineren met sport

Ik was zelf ook altijd vrij sceptisch ten opzichte van meditatie, ik had moeite me te concentreren en werd er zelfs onrustig van.

Inmiddels heb ik geleerd dat meditatie echt niet voor iedereen betekent dat je in kleermakerszit met je ogen dicht een half uur op een kussentje moet gaan zitten. En ook het concentreren is voor veel mensen, (waaronder ikzelf) met concentratie problemen, een hele uitdaging op zich. Iets wat dus zelfs spanning kan opleveren in plaats van het los te laten.

Leren ontspannen
  • Begin dan bij het begin. Wanneer je niet de lichamelijke rust kunt vinden ga dan sporten, wandelen, hardlopen fietsen. Maar doe het alleen en op een plek waar je weinig afleiding van andere mensen hebt. Al is het maar vijf minuten!
  • Wanneer je hoofd dan weer overuren gaat maken, gaat “stormen” zeg maar, herpak jezelf dan door naar je omgeving te kijken. Kijk, luister en voel je omgeving en vooral ook je lichaam, je ademhaling.
  • Steeds als dit gebeurt ga je weer hier naar terug. Weet dat het dat is. Het is het enige dat echt rechtstreeks in het nu is. Al je andere gedachten zijn in het verleden of de toekomst, maar jou lichaam wat je ziet en voelt is nu.
  • Als je doorhebt hoe je steeds weer terug komt in het nu wordt dit steeds makkelijker. Dan kun je beginnen het ook toe te passen wanneer je kalm bent en rustig zit. Zo leid je jezelf steeds meer richting de echte diepe en kalmerende meditatie.

Als je merkt dat je gedachten toch nog heel erg overheersen en dwingend zijn is geleide meditatie een goede optie. Een kalme stem begeleid je en door hiernaar te luisteren kun je niet met andere gedachten bezig zijn. Deze meditaties kun je vaak online gratis vinden om mee te beginnen.

Leren ontspannen, tot tien tellen

Een van mijn favoriete “snelle” benaderingen en manieren om te beginnen met ontspannen is tot tien tellen. Dit is echt een gouden tip en de meesten van ons zullen hier ook wel bekend mee zijn. Maar het belang zit hem in het bewust toepassen hiervan.

Vaak lijkt het namelijk al een heel offer om tien seconden lang je mond te houden, of stil te staan. Maar waar gaat het om? Hoe belangrijk zijn die tien seconden? Voor wie zijn ze het belangrijkst?

Een klein voorbeeld:

Er is een vergissing gemaakt en je dreigt een afspraak mis te lopen. Een afspraak waarbij je samen met iemand ergens anders op tijd aanwezig moet zijn. Je hebt zojuist die persoon aan de lijn gehad en bent geschrokken dat je deze afspraak blijkbaar totaal vergeten was. Als je je nu heel erg gaat haasten zul je het nog wel halen. Maar je bent erg overstuur (gespannen) want hoe had je dit kunnen vergeten.

wanneer je even terug zou kijken in je telefoon of agenda kun je nagaan voor jezelf hoe dit heeft kunnen gebeuren. Je weet namelijk dat je het ergens hebt opgeschreven. En je zou er je hand voor in het vuur gestoken hebben dat het pas morgen, of later zou zijn geweest. Je merkt dat je heel gespannen wordt als je niet zeker weet of het jou schuld was of dat het ergens anders mis ging.

Dan is er de keuze:

leren ontspannen
  • Of je een minuutje (ok, iets langer dan 10 seconden) de tijd neemt om een paar keer adem te halen.  Een minuutje waarin je even terug kunt kijken in je agenda om te controleren waar de fout zat.  Een minuutje om jezelf de onzekerheid te ontnemen en het antwoord te geven op de vraag hoe dit kon gebeuren. Want schuld of geen schuld, dat doet er niet toe. De onrust zit hem in het niet weten.
  • Of je gaat vreselijk haasten en stressen om op tijd te komen. Intussen is er de bijkomende spanning, omdat je niet precies weet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Je zit hiermee vast in je hoofd en kunt je minder goed concentreren op een goede manier om nog op tijd te zijn. In het beste geval kom je een minuutje eerder dan het voorgaande scenario heel gespannen aan op je afspraak.

Wat lijkt je meer ontspannen. Besef je goed dat in die ene minuut de wereld niet zal vergaan, het maakt niet uit, echt niet. Dan is de keuze niet zo moeilijk meer toch? En wat zijn dan nog tien seconden om na te denken wanneer iemand iets van je vraagt?

Leren ontspannen, zeg eens “nee”

Los van werken, je gezin en/of huishouden wat moet jij allemaal nog meer? Leren ontspannen begint bij het ontdekken wat je allemaal “moet” wat eigenlijk niet moet. Of dus eigenlijk ontdekken wat je doet wat niet hoeft.

Voor veel mensen is het namelijk al een inspanning om op social media overal op te reageren. Of het gevoel te hebben overal op te moeten reageren. Je leest een post en ziet de zin “als je… dan deel je dit”, wat gaat er dan door je heen? Wanneer je op dit moment al voelt dat je dit dus (blijkbaar) “moet” delen is de kans groot dat er veel meer is wat je “moet” maar wat eigenlijk niet hoeft.

En van wie moet dat dan?

Want van wie moet jij dat? Moet jij dat van jezelf? Of voel jij je gedwongen door groepen waar je deel van uitmaakt? Je familie, op social media, misschien wel groepen op je werk of sportvereniging of wat dan ook?

Groepsdruk kan veel spanningen opleveren, maar dat hoeft niet! Nee, is namelijk ook een antwoord en ja zeggen zou een heel bewuste keuze mogen zijn.

En dan moet dat niet van mij of van iemand anders, maar van jezelf.

Want jou lichaam en geest geeft aan dat je moet leren ontspannen. Wanneer dat niet lukt doordat je geen of maar moeilijk nee kunt zeggen, is dat je antwoord. Dan is het jou eigen lichaam en geest die jou het signaal dat er iets moet gebeuren.

Nu snap ik dat het voor veel mensen heel moeilijk is om “nee” te zeggen. Misschien heb je het gevoel dat je daardoor minder gewaardeerd wordt. Of dat je dan niet meer “gezien” wordt. En ik begrijp dat heel goed, maar dat heeft veel, heel veel met eigenwaarde en zelfvertrouwen te maken. Dan is dat dus iets waar je echt mee aan de gang zult moeten.

Leren ontspannen

Hoe zeg ik “nee”?

Wanneer het je niet zo zeer aan eigenwaarde scheelt en je het gewoon voor bepaalde mensen goed wilt doen is het wellicht makkelijker. Stel jezelf regelmatig de volgende vragen:

Hoe vaak koop je aan de telefoon bijvoorbeeld? Of aan de deur? Wanneer er collecte aan de deur komt?

En waarom doe je dat? Doe je dat omdat je het werk misschien ooit zelf gedaan hebt, dus uit empathie? Of vind je het echt een goede keuze? Of voel je je op dat moment onder druk gezet meteen een antwoord te geven en wil je het voor de ander “goed doen”?

Besef je dan wel heel goed dat het niet aan jou is om te beslissen wat voor een ander goed is en wat niet. Daarin heb jij ook geen verantwoordelijkheid. In dit artikel lees je daar meer over.

Neem wanneer iemand je dus een vraag stelt waarin een bepaalde verwachting bij jou ligt, je verantwoordelijkheid. Wanneer je het eigenlijk niet vertrouwt kun je namelijk altijd gewoon “nee” zeggen.

Conclusie

Een hele goede manier om te beginnen met wat vaker “nee” zeggen is “NEEm even een beetje tijd voor jezelf” Pas daarvoor dan ook de andere voorgaande tips toe. Het gaat uiteindelijk allemaal om een moment voor jezelf.

Tel wat vaker tot tien en geef meditatie eens een echte kans.

Maak jezelf belangrijker, dat heb je echt verdiend en doe eens even niets, leer ontspannen! Je leest dit nu gelukkig ook voor jezelf, misschien begon je te lezen voor een ander, maar je doet jezelf hiermee ook een plezier.

Voor meer informatie over blijvend meer zelfvertrouwen klik je op de onderstaande button, hier vind je de cursus blijvend zelfvertrouwen van Frank de Moei. Kies voor jezelf en gun jezelf ook oprecht de ontspanning die je zo hard nodig hebt.

waar wacht je nog op. Geef jezelf de rest van je leven cadeau!

E-Cursus blijvend zelfvertrouwen

Blijvend zelfvertrouwen door Frank de Moei

Ja, ik geef mijzelf voor de rest van mijn leven meer zelfvertrouwen cadeau

Ik geef mijzelf de rest van mijn leven cadeau

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.