Omgaan met emoties

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Wat hebben negatieve emoties nou met geluk te maken zou je kunnen denken. En dat is natuurlijk ook wel logisch, want dat is niet automatisch iets wat we met gelukkig zijn associëren. En toch kan dat wel. Want ook boosheid en verdriet (en andere emoties die als negatief gezien worden)  horen nu eenmaal bij het leven. We hebben die emoties ook niet voor niets. De kunst zit hem in het goed omgaan met emoties.

smiley

Inhoudsopgave

Loslaten

Negatieve emoties hoeven dus ook niet te betekenen dat je dan meteen ongelukkig bent. Het gaat mis wanneer je je negatieve emoties niet kunt loslaten. En wanneer de negativiteit zich zo vastzet in je geest of lichaam dat het je op den duur ongelukkiger maakt. Je raakt er in wezen van doordrongen. Dit maakt je niet alleen ongelukkiger, maar ook fysiek ongezonder. Goed omgaan met emoties is dus erg belangrijk.

En als je vrijer bent in je emoties en er goed mee kunt omgaan, dan kan dat dus juist betekenen dat je heel gelukkig bent. Dan gaat het er dus niet over wanneer je dagelijks ruzie hebt met anderen. Of dagelijks huilend in elkaar stort na een dag werken of iets dergelijks. Want dat is een teken aan de wand dat zich de negativiteit heeft vastgezet. Maar meer als uitlaatklep of emotionele uiting of communicatie van hoe je je op dat moment voelt.

Dit is voor vrouwen vaak ook “gewoner” dan voor mannen en dat is meteen het laatste wat ik daarover ga zeggen. Omdat die uitspraak, ondanks dat die waar is, ook heel erg ingegeven is door de maatschappij. Maar het betekent niet dat het alleen zo is voor vrouwen. Want het geldt voor iedereen dat emoties, wanneer ze genegeerd of gebagatelliseerd worden, je op den duur ongelukkiger en zelfs ziek kunnen maken.

omgaan met emoties

Omgaan met je emoties

Goed omgaan met je emoties is ook voor iedereen verschillend en ja, de een schreeuwt het uit. Maar een ander gaat het “er uit rennen” of die gaat het dus inhouden en wordt misselijk. En dat is waar het voor veel mensen mis gaat. Wanneer je niet goed omgaat met emoties kan het schadelijk zijn voor jezelf of anderen. Zelfs als het goede emoties betreft.

Iedereen is natuurlijk ook verschillend in het ervaren van emoties. Het welbekende golflijntje voor de een zijn het “woeste baren” en voor de ander een kalm poeltje. De pieken en dalen verschillen van persoon tot persoon. Een goede balans is hierin natuurlijk ook belangrijk.

Onderdruk je emoties niet

Meisje houdt deur dicht

Mensen hebben soms erg de neiging om die golving onder controle te willen houden. Het te negeren of er overheen te stappen. In wezen gewoon even kiezen voor het “niet omgaan met emoties”. En dat is soms ook echt nodig. Zeker wanneer het op dat moment schadelijk is voor de persoon, omgeving of situatie.

Echter het negeren en er overheen stappen kan ook weer veel frustraties opleveren. Die je dan ook weer zult moeten onderdrukken onder diezelfde filosofie. Dan beland je in een neerwaartse spiraal en, nou ja, dat doet het geluksgevoel natuurlijk geen goed. Leren hoe je goed kunt omgaan met je emoties en je emoties bijvoorbeeld leren kanaliseren is daarom belangrijk.

Kanaliseren, relativeren en vergeven

En dat is zo mooi, dat kan namelijk op talloze manieren en soms ook op manieren die je misschien niet zo snel zou verwachten. Kijk sporten en er over praten zijn wel al heel bekende. Maar ook een creatieve hobby of schoonmaken kan erg goed ontlading geven. Dit zijn dan ook goede manieren om om te gaan met emoties.

Er zijn zelfs hallen waar je tegen betaling borden kapot kunt gooien als uitlaatklep. Ook huisdieren kunnen een heel goede uitwerking hebben, een rondje met de hond, of de kat die “purrend” op je schoot kruipt.

Maar vergis je er niet in dat je dus alle negatieve emoties en gedachten gaat proberen uit te bannen. Die zorgen namelijk voor jou balans. Die zijn er dus niet voor niets en hebben ook echt een functie. Zo kun je bijvoorbeeld interne boosheid, wanneer je dat gaat leren kanaliseren, gebruiken als je aandrijving. En zo verandert interne boosheid dan in passie en doorzettingsvermogen, temperament.

Maar ook wanneer je goed omgaat met verdriet kan dat bijvoorbeeld een hele goede sensor zijn voor de emoties van anderen. Of als signaal dat er bepaalde actie vereist is. Maar hoe je het ook wendt of keert de zogenoemde “negatieve emoties” zijn dus niet per definitie echt negatief.

Echt goed kanaliseren is echter niet mogelijk zonder te relativeren en te vergeven.

Accepteren en vergeving

Het er kunnen laten zijn van en goed omgaan met je hele scala aan emoties kan namelijk echt geluksgevoel opleveren. Meer dan het proberen te onderdrukken van een groot gedeelte daarvan. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat je een gezonde manier daarvoor vind.

Het heeft allemaal met acceptatie te maken. Accepteren dat ook de negatieve emoties bij jou horen. En ik zeg niet dat je je daar dan zomaar bij neer moet leggen. Maar het is wel belangrijk dat je het leert zien als iets wat bij jou hoort. Dit kun je leren door te relativeren en te vergeven, en niet alleen voor de ander maar ook voor jezelf. Jezelf vergeven is minstens zo belangrijk in het goed omgaan met emoties.

Zelfs als het namelijk is ingegeven door een ander, een nare ervaring of een vervelende collega enzovoort. Hoe jij met jou “negatieve” emoties omgaat is helemaal van jou. En dat maakt dat het dus bij jou hoort. Verschillende mensen gaan verschillend met dezelfde ervaringen om. Omdat dus iedereen daar toch zijn eigen emoties en gedachten bij heeft.

omgaan met emoties

Controle

Jij hebt uiteindelijk geen invloed op wat je omgeving doet en met jou doet. Maar je hebt wel invloed op hoe jij omgaat met alle emoties als gevolg daarvan. Sterker nog, je bent de enige die daar invloed op heeft. Gegeven dat het niet altijd eenvoudig is in contact te blijven met je eigen emoties. Vooral niet wanneer er in je omgeving veel gebeurt en je daar gevoeliger in bent.

Juist dan is het heel erg belangrijk dat je de emoties die je ervaart er kunt laten zijn. Zo ga je ook herkennen en zien hoe je zelf emotioneel in elkaar steekt. En zo kun je ook kritischer naar jezelf leren kijken en daarmee situaties leren relativeren. Soms kom je er dan achter dat de emoties die je ervaart misschien niet helemaal bij een situatie passen.

Kritisch naar jezelf kijken

Door dan kritisch naar jezelf te kijken kun je de situatie naar waarde leren zien en relativeren. En zo goed omgaan met de gerelateerde emoties. Dus inzien dat de situatie zelf misschien minder ernstig was dan je op dat moment beleefde.

Om dan vervolgens kritischer naar je eigen emoties te kunnen kijken en na te gaan waar het dan wel vandaan kwam. Met uiteindelijk vergeving voor jezelf en je omgeving. Vergeving en acceptatie van je emoties die er op dat moment waren. Zo ga je al snel een stuk beter om met je emoties.

Want door dit te leren kun je bij een volgende nare ervaring of heftige emotie alles veel sneller plaatsen en er dus ook gezonder mee omgaan.

Om zo jezelf op die manier de ruimte en kans te geven om de emotie te accepteren die van jou is. En om vervolgens de emotie te kanaliseren die in jou lijf en leven wellicht wat ongemakkelijk tot uiting komt.

Emoties zijn goed

omgaan met emoties

Zo worden negatieve emoties dus iets wat je kunt gebruiken om je geluksgevoel te versterken. Dat is dus de functie van die emoties en maakt ze dus meteen ook een heel stuk minder negatief. Sterker nog. Dat maakt dat alle emoties uiteindelijk positief zijn. Omdat ze je kunnen helpen bij je persoonlijke ontwikkeling en dat hoeft niet op te houden.

En dat zal ook niet ophouden. Je zult namelijk altijd emoties blijven ervaren en steeds opnieuw de kans hebben die in te zetten voor je persoonlijke ontwikkeling. Zo zul je dan ook naarmate je ouder wordt ook steeds stabieler in je leven komen te staan. En zo al jou emoties steeds beter begrijpen, gegeven dat je het toe kunt laten en de emoties er kunt laten zijn en ermee kunt werken.

Zelfvertrouwen

Uiteindelijk zul je merken dat je steeds zelfverzekerder en sterker wordt doordat je beter omgaat met je emoties. En zo dus ook beter weet wat je aan jezelf hebt. Zo is zelfvertrouwen en goed omgaan met je emoties erg nauw met elkaar verbonden. Wanneer je goed kunt omgaan met je emoties groeit je zelfvertrouwen. En wanneer je meer zelfvertrouwen krijgt merk je dat je steeds beter kunt omgaan met emoties.

Een hele goede steun in de rug zul je vinden in de e-cursus van Frank de Moei. De e-cursus blijvend zelfvertrouwen. Hiermee leer je in je eigen tempo dus een blijvend zelfvertrouwen op te bouwen. Dit alles met de persoonlijke garantie van Frank de Moei. Een erg gedreven en gepassioneerde man als het over mensen helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling gaat.

Velen zijn je al voorgegaan. Zet jou nieuwe en gelukkigere leven in werking! Krijg je zelfvertrouwen weer terug! En leer jezelf hoe je goed kunt omgaan met je emoties!

Geef jezelf de rest van je leven cadeau!

De e-cursus "Blijvend zelfvertrouwen"

De e-cursus blijvend zelfvertrouwen door Frank de Moei
Al meer dan 10.000 mensen gingen je voor!

Ja! Ik geef mijzelf dit!

Één reactie op “Omgaan met emoties

  1. Tot nu onderging ik emoties en ging soms zelfs kopje onder. Door het lezen hierover verwacht ik dat ik er nu bewuster mee zal leren omgaan, wat me zeker meer profijt zal geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.