Sta stil en denk na

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

Voor veel mensen stroomt het leven langs. Die gaan mee met de flow en laten zich meeslepen door hun omgeving. Vaak zonder dat door te hebben. Dat betekent eigenlijk dat veel mensen “zomaar wat aanmodderen”.

Ik zeg, sta stil en denk na!

Waar sta jij? Heb je weleens nagedacht waarom je doet wat je doet?

Het is vaak pas in de mid-life crisis dat veel mensen zich voor het eerst gaan afvragen of ze wel het juiste pad kozen. Of dit nu alles is enzovoorts.

Inhoudsopgave

Sta stil en denk na

Ja, doe dat nu eens echt, niet letterlijk misschien. Maar neem eens echt de tijd voor jezelf om na te denken of dit wel de route is die je wilt volgen. Bij voorkeur vóór je echt in je midlifecrisis terecht komt. Al is het natuurlijk ten alle tijden goed even stil te staan bij de route die je volgt.

Meditatie

Sta stil en denk na

Een goede manier is bijvoorbeeld door meditatie. Vroeger had ik daar altijd de grootste moeite mee. Te weinig rust in mijn hoofd voor zoiets vond ik. Laat dat nou net de beste reden zijn om er toch mee te beginnen.

Uiteindelijk ben ik via geleide meditaties toch aan het mediteren gegaan. En het is dus echt alles wat het hoort te zijn. Een hele fijne manier om de dag te beginnen en om af te sluiten. Of om tussendoor even een momentje te pakken en stil te staan in het nu.

Dat ik zo onrustig was was ook de reden dat ik voor de geleide meditaties heb gekozen. Zo is het namelijk veel gemakkelijker om te focussen op het moment. En zo dwalen de gedachten niet te gemakkelijk af. Bij mij was het ook minder dwalen en meer een kwestie van “schiet constant alle kanten op”. Vooral voor een “beginner” zou ik geleide meditatie aanraden.

Ik zou zelf op het moment de geleide meditaties van Michael Pilarczyk aanbevelen voor de beginner.

Soms dwingt je hele lijf je even stil te staan

Kort geleden had ik een paar heftige dagen. Ik voelde me erg onrustig en paniekerig, zonder echt aantoonbare reden. Als hooggevoelige vrouw ben ik heel gevoelig voor allerlei invloeden van buitenaf.

Ik heb dan ook vaak de neiging om daar de oorzaak te zoeken wanneer ik me onrustig voel. Maar ook van binnenuit kan er van alles aan de hand zijn natuurlijk.

Ik had achteraf gezien op dat moment veel te veel hooi op mijn vork. En ik was uitgeput geraakt door de paniek die ontstond als gevolg hiervan. Ik kon gewoon niet meer en wist niet meer hoe ik verder moest.

Ik heb uiteindelijk, met enige steun van mijn omgeving, een pas op de plaats gemaakt. En zei dus letterlijk tegen mijzelf “Sta stil en denk na!”

Dit lag aan iets in mijzelf. En de enige manier om dit op te lossen was door het even de ruimte te geven. Ik moest even mijn dagelijkse routine op pauze zetten. En alleen “even opladen” zou niet voldoende zijn.

Toch was dat wel het begin, even naar buiten, de frisse wind in mijn gezicht, luisteren naar de vogels. Dan een meditatie moment. Weer even helemaal terug in het nu komen.

En dan na het stilstaan de vragen, het nadenken.

  • Waar ben ik nu mee bezig en vind ik dat leuk?
  • Horen mijn emoties bij een situatie in het heden of verleden*
  • Welke richting ga ik op?
  • Wat wil ik nou echt? (de belangrijkste van alle vragen en daarmee vaak ook de moeilijkste)

*Emoties horen altijd bij het verleden of het heden. Emoties die je hebt wanneer je denkt aan dingen in de toekomst kunnen namelijk alleen maar gebaseerd zijn op je ervaringen uit het heden of verleden.

staren

Piekeren

Dat is natuurlijk wel iets waar veel mensen bang voor zijn. Voor veel mensen een hele goede reden om juist niet te gaan stil staan en na te denken. Het piekeren.

Rustig maar, sta stil en denk na

Wees daarom ook mild voor jezelf. Het heeft geen nut om stil te staan en jezelf alleen maar stressvoller te maken met piekeren. Dat gebeurt namelijk wanneer je druk bezig bent vaak al meer dan genoeg. “onder de radar” Daar waar je er jezelf er misschien niet eens bewust van bent.

Dus wanneer je dan een moment neemt, hebt (of krijgt) om eens stil te staan en na te denken, ga dan echt eens terug naar je kern. Het kan helpen de vragen voor jezelf erbij te houden. Als een leidraad waardoor je niet te snel afgeleid wordt door  “pieker gedachten”.

Weinig tijd

Maar ook wanneer je weinig tijd hebt en dus geen tijd hebt om uitgebreid stil te staan bij deze vragen. Dan is het belangrijk dat je toch af en toe even een adempauze inlast. Dit vergt wel wat oefening. Het komt neer op “tot 10 tellen” De oefening zit ‘m daarin dat je leert voor jezelf wanneer je dat doet.

Het zijn namelijk haast altijd de momenten dat je zelf totaal niet vind dat je daar tijd voor hebt. Juist dán is het heel belangrijk om even tot 10 te tellen. Haal daarbij ook even diep adem…..  5 seconden in……5 seconden uit. Het klinkt misschien heel eenvoudig, maar te weinig mensen hebben door hoe dit werkt en voor ze kan werken.

Laat tijdens deze ademhaling je gedachten en de wereld 10 seconden voor wat het is. Het brengt je dan even terug naar je kern en in het moment. Zo heb je jezelf de ruimte gegeven alles even opnieuw (en misschien anders)  te benaderen.

Zelfinzicht en vertrouwen

Kijk het gaat er uiteindelijk allemaal om dat jij je zelfinzicht blijft verbeteren door zelfreflectie. Zo bouw je ook weer meer zelfvertrouwen op.

Je leert als het ware jezelf steeds beter kennen wanneer je niet alleen maar uitgaat van de meest voor de hand liggende dingen. Dingen die anderen tegen jou zeggen, of dingen die je vanuit je ego vind.

Hoe denk jij echt over jezelf?

Vind jij van jezelf dat je sterk bent of juist zwak? Waar heb je dat op gebaseerd? Ben jij spiritueel of noem jij jezelf atheïst? Waar baseer je dat op? En hoeveel weet je daarover en hoe vind jij dat jij daar tussen past?

Dat zijn allemaal ongezouten vragen die je jezelf natuurlijk gerust kunt stellen. Hierin hoef je ook niet tegen jezelf te liegen. Want er is niemand voor wie jij in je hoofd de schijn op moet houden met jou gedachten. Dus je kunt daar net zo goed eerlijk over zijn richting jezelf. Dan heb je namelijk het meeste aan jezelf, voor jezelf.

Blijvend zelfvertrouwen

Iemand die je hierbij heel goed kan begeleiden is Frank de moei. Hij heeft een (goed verkopende) e-cursus ontwikkeld om een goed en blijvend zelfvertrouwen op te bouwen. Hij geeft zelfs een niet goed geld terug garantie. Ik weet ook dat hij daar heel strikt in is.

Dit zou een investering zijn in jezelf die zich blijft terugbetalen. Dus waar wacht je nog op?

Geef jezelf de rest van je leven cadeau!

E-Cursus blijvend zelfvertrouwen

De e-cursus “Blijvend zelfvertrouwen”

De e-cursus blijvend zelfvertrouwen door Frank de Moei
Al meer dan 10.000 mensen gingen je voor!

Ja! Ik geef mijzelf dit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.